‘गौराको बिरुडो ठूलो, दशैंको जमरा
आउनी रए झानी रए तै लोली गमरा’
बिहीबार महेन्द्रनगरस्थित खुलामञ्चमा देउडिया (गीतकार) रमेश पन्तले यसै गीतबाट देउडा खेल सुरू गरे। देउडा खेल सुरू गर्दा माहोल रोमाञ्चक बन्यो। महेन्द्रनगरमा दुई वर्षपछि बिहीबार देउडा भाका गुञ्जिएको हो। हरेक वर्ष महेन्द्रनगरको खुलामञ्चमा महिनौंसम्म चल्ने देउडा खेल दुई वर्ष कोरोना महामारीका कारण हुन सकेन।
‘बल्ल दुई वर्षपछि देउडा खेल्न पाइयो यसपटक रहर पूरा गर्छु’, देउडिया पन्तले भने, ‘दुई वर्षपछि देउडा खेल्न पाउँदा निकै खुसी छु।’
दुई वर्षपछि देउडा खेल्न पाउँदा भीमदत्त नगरपालिका–७ का परमानन्द भट्ट पनि उत्साही देखिन्थे।
‘देउडामा रमाउन पाउँदा अर्कै जोश जाँगर आउँछ, दुई वर्ष घरभित्रै थुनिए’, उनले भने, ‘देउडामार्फत् हुने सवाल–जवाफ रोचक हुन्छ, यो साथीभाइको भेटघाट हुने माध्यम पनि बनेको छ।’
बिहीबार बिरुडा भिजाएर विधिवत रूपमा गौरापर्व सुरू भएपछि सुदूरका गाउँबस्तीमा देउडा भाका गुञ्जिन थालेका छन्।
गौरापर्वको सुरूआतसँगै यहाँको माहोल देउडामय बनेको छ। गौराका अवसरमा गाउँदेखि बजारसम्मका महिला-पुरूष देउडामा रम्न थालेका छन्।
महेन्द्रनगर बजार क्षेत्रमा मात्रै एक दर्जन बढी थलोमा देउडा खेल सुरू भएको छ। केही थलोमा विभिन्न संघसंस्थाले अगुवाइ गरेका छन्।
यहाँको खुलामञ्चमा महाकाली साहित्य सङ्गमले देउडा आयोजना गरेको छ भने महेन्द्र स्मारकमा खप्तड समाजले देउडा प्रतियोगिताको आयोजना गरेको छ। त्यसैगरी अन्य थलोमा समेत देउडा खेल सुरू भएको छ।
गौरापर्वमा गौराको महत्व छुट्टै भए पनि प्रमुख आकर्षण नै देउडा भएकाले युवायुवतीसमेत देउडामा झुम्ने गरेको देउडिया रमेश पन्त बताउँछन्।
‘देउडा खेल्दा डेढ पाइला अगाडि र पछाडि सर्ने भएकाले देउडा भनिएको हो’, उनले भने, ‘देउडा लोक नृत्य पनि हो। यो हाम्रो ऐतिहासिक, धार्मिक महत्व र हाम्रो पहिचान पनि हो।’
देउडामा देव गाथाहरूलाई मनोरञ्जनात्मक रूपमा प्रस्तुत गरिन्छ।
‘देउडामा भेदभाव पनि हुँदैन यो खेल नारी पुरूष, युवा पाका सबै पुस्ताले खेल्न पाउँछन्, यसमा जातीय विभेद पनि हुँदैन’, उनले भने, ‘यसको संरक्षण र संवर्द्धन गर्नु जरूरी छ।’
उनले पछिल्लो समय यसको महत्व अझ बढेको बताए।
देउडामा पुराना धार्मिक र राजनीतिक कथादेखि समाजका गतिविधि गीतमार्फत् बाहिर ल्याउने गरिन्छ। गीतमार्फत् नै गलत प्रवृत्तिका विरूद्ध प्रहारसमेत हुने साहित्यकार कविराज भट्टले बताए।
‘सुदूरपश्चिममा अन्य चाडपर्व र मेला जात्रामा पनि देउडा खेलिन्छ’, उनले भने, ‘गौराका बेला देउडाको महत्व झन् बढी हुन्छ।’ देउडा सुदूरपश्चिमको पहिचानसमेत रहेको उनले बताए।
गौरा सुरू भएदेखि यहाँका गाउँबस्तीमा १५–२० दिनसम्म देउडा खेल्ने गरिन्छ।
‘देउडामा वर्तमान राजनीतिक स्थिति र समाजमा घटेका घटना र विकृतिमाथि व्यंग्य पनि गरिन्छ। माया प्रेमका कुरासमेत आउँछन्’, उनले भने, ‘देउडालाई सांस्कृतिक चटनीका रूपमा पनि लिन सकिन्छ।’
गोलो घेरामा एक–आपसमा हात बाँधेर ठूलो समूहले गाउँदै नाच्ने गरिन्छ। त्यसैगरी गौरापर्वकै अवसरमा ढुस्को धुमारी लगायतका खेलहरू पनि खेलिन्छन्।
‘यी जति पनि खेल खेलिन्छन्, सबैमा देवी–देवताको गाथा मनोरञ्जनात्कमरूपमा गाइन्छ।’
स्थानीय टीकादत्त जोशीले भने, ‘हाम्रा यी परम्परा हराउँदै जान थालेका छन्, युवापुस्ताले यसको संरक्षण गर्नु जरूरी छ।’
संस्कृति मासिँदै गए पहिचानसमेत हराउँदै जाने भएकाले यसको पुस्तान्तरण आवश्यक रहेको उनले बताए।
‘देउडामा यो ठाउँको इतिहास, संस्कृति र साहित्य छ’, उनले भने, ‘अहिले त मनोरञ्जनका रूपमा मात्रै देउडा खेलिन्छ तर त्यसो होइन, देउडा इतिहास र संस्कृतिसँग जोडिएको छ, अहिलेका पिँढीले यो बुझ्न जरूरी छ।’
गौरापर्वमा साथीभाइ भेटघाट गर्ने अवसर पनि मिल्ने भएकाले देउडा गीतमा गाउँघरको सम्झना, माया, प्रेम र पुराना चालचलनका भाका हालेर गाइने गरिन्छ।
पछिल्लो समय देउडाको मौलिकता हराउन लागेकोप्रति पाका पुस्ताले चिन्ता व्यक्त गरेका छन्।